کد مطلب:28395 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

وفا به پیمان












1921. امام علی علیه السلام: ای مردم! به درستی كه وفا، همزاد راستی است، و هیچ سپری بازدارنده تر از آن نمی شناسم. آن كه از چگونگی رستاخیزْ آگاه شود، دغلكاری نكند. در زمانه ای به سر می بریم كه بسیاری از مردمان، دغلكاری را زیركی دانسته اند و نادانان، آنها را چاره اندیشی خوانند.[1].

1922. امام علی علیه السلام: برترین [ خصلت] مسلمانی، وفا به پیمان هاست.[2].

1923. امام علی علیه السلام - در عهدنامه اش به مالك اشتر -: اگر با دشمنت پیمانی بستی یا به او امان دادی، به عهد خویش وفا كن و آنچه بر ذمّه داری، ادا نما، و خود را چون سپری، برابرِ پیمانت قرار ده؛ چرا كه مردم، بر هیچ چیز از واجب های خدا، همچون بزرگ شمردن وفای به عهد، سختْ هم داستان نباشند، با هواهایی گونه گون و رأی های مخالف یكدیگر كه دارند؛ و مشركان نیز جدا از مسلمانان، وفای به عهد را لازم می شمردند، بدان جهت كه زیانِ فرجام ناگوار پیمان شكنی را به دوش كشیدند. پس در آنچه به عهده گرفته ای، خیانت مكن و پیمانی را كه بسته ای، مشكن، و دشمنت را مفریب كه جز نادانِ بدبخت، بر خدا جرئت نورزد، و خداوند، پیمان و ذمّه خود را امانی قرار داده، و از روی رحمت خویش آن را میان بندگان، همگانی كرده است و آن را چون حریمی استوار ساخته، تا در سایه اش بیارامند و بدان پناه بَرَند. پس در پیمان، خیانت، فریب و مكر، راه ندارد.

و پیمانی مبند كه در آن برای بهانه تراشی جایی گذاری، و پس از استواری عهد و پیمان، برای بر هم زدن آن، به عبارت های دو پهلو تكیه مكن؛ و مبادا سختی پیمانی كه بر عهده ات افتاده، تو را وا دارد كه به ناحق، آن را بر هم زنی؛ چرا كه شكیبایی در كار دشواری در آن، كه امید به گشایش داری و پایان نیكویش را انتظار می كشی، بهتر است از پیمان شكنی ای كه از پیامدهایش هراس داری؛ و [ بپرهیز] از این كه خداوند، تو را بازخواست كند و در دنیا و آخرت نتوانی درخواست بخشش كنی.[3].









    1. نهج البلاغة: خطبه 41، خصائص الأئمّة: 98، عیون الحكم والمواعظ: 3334/152.
    2. عیون الحكم والمواعظ: 8614/471.
    3. نهج البلاغة: نامه 53، تحف العقول: 145. نیز، ر. ك: دعائم الإسلام: 368/1.